Bombardement in Veldhoven

Donderdag 12 september 2024, van 19:00 tot 21:30 | Bibliotheek Veldhoven

Kosten: € 5,- of gratis (leden Bibliotheek en Erfgoedhuis Veldhoven)

Jac van Lieshout geeft een lezing over het bombardement in 1944. Dat bombardement op het Cobbeek en de Heuvelstraat wordt nog elk jaar herdacht.

Jac gaat in op welke plaats het inneemt in Market Garden en de bevrijding van Zuid-Nederland, de slachtoffers en de werkelijke feiten.

Hij besteedt aandacht aan de 19 slachtoffers, van wie de namen te lezen zijn op de plaquette bij het monument op het Meiveld en op het grafmonument op het kerkhof in Zeelst.

Pas na 70 jaar werd duidelijk dat het geen vergissingsbombardement was, zoals velen geloofden. De werkelijke feiten worden besproken. Tot 10 jaar geleden werd daar weinig over gesproken.

Ook de voorgeschiedenis en het gebruik van vliegveld Welschap (Fliegerhorst Eindhoven) in de oorlog komen aan de orde en de wijze waarop het herdenken en doorgeven van de kennis van deze trieste gebeurtenis zijn vormgegeven.

• Entree: € 5,- of gratis voor leden van de Bibliotheek en Erfgoedhuis Veldhoven.
  • Graag van te voren aanmelden.
  • Aanmelden bij voorkeur via e-mail: info@erfgoedhuisveldhoven.nl onder vermelding van de naam, het aantal deelnemers en eventueel lidmaatschap van Erfgoedhuis Veldhoven of de Bibliotheek.
  • Aanmelden kan ook telefonisch: 06-549 43 196 (Tiny Leijten).

Over Erfgoedhuis Veldhoven

De lezing wordt georganiseerd door Erfgoedhuis Veldhoven in samenwerking met de Bibliotheek Veldhoven. Het doel van Erfgoedhuis Veldhoven is het bevorderen van de belangstelling voor en kennis over de geschiedenis in het algemeen en van Veldhoven in het bijzonder. Daarnaast maakt Erfgoedhuis Veldhoven zich hard voor het beschermen en het behoud van het Veldhovens erfgoed. Ze doen dit met onder meer lezingen, cursussen, excursies en met de heemkamer, gevestigd in de Bibliotheek Veldhoven, waar allerlei informatie is verzameld.

Website Erfgoedhuis Veldhoven

Veldhoven in Beeld

Onder de naam ‘Veldhoven in Beeld’ presenteren de Bibliotheek, Erfgoedhuis Veldhoven en Museum 't Oude Slot een paar keer per jaar een nieuw thema op het grote, interactieve scherm ('multitouchtable') in de bieb. Zo komen jong en oud op een aansprekende en laagdrempelige manier in aanraking met de rijke historie van Veldhoven.

In het kader van de herdenking van het bombardement in Veldhoven, jaarlijks op 17 september, en bijbehorende lezing in de bibliotheek (12 september) is de presentatie over de Tweede Wereldoorlog in Veldhoven aangepast.

De presentatie bevat historische foto's van onder meer:

• De bezetting en de gevolgen van de ligging dicht bij het vliegveld.
  • De tewerkstelling van de mannen in de wapenfabrieken in Duitsland.
  • Het bombardement.
  • De bevrijding en bevrijdingsoptochten.

De presentatie is tijdens openingsuren zelf te bedienen op de Veldhoven in Beeld-tafel in de bibliotheek.